Наша кнопка:

Отримати код кнопки

 
Головна » Школа » Програма "Росток"

Програма "Росток"

     Прогресивний розвиток українського суспільства потребує глибоких змін у становленні національної освіти. Тому особливої актуальності набуває проблема розробки та створення розвивальних програм. На сьогоднішній день існує гостра проблема у підручниках та навчальних посібниках,які б мали гуманний, розвивальний характер,формували творчу особистість. Тому виникає проблема апробації нових інноваційних педагогічних технологій, направлених на розвиваюче навчання.

     Одним з варіантів такої технології, яку запровадили у нашій школі з 2010 року, є науково-педагогічний проект «Росток» (математика).



Чим навчання «ростківців» відрізняється від звичайної програми?

     Учні навчаються за «посібниками Петерсон» - це спеціальні посібники, розроблені російським педагогом Людмилою Петерсон, а потім адаптовані українським варіантом Тамарою Пушкарьовою (керівником проекту). Ці підручники навіть ззовні не схожі на звичайні, бо діти можуть в них і малювати, і вирішувати задачі , граючись-навчатися.

     Докорінно відрізняється і технологія викладання. Вчитель дає учням не готові знання, а допомагає побачити проблему і самостійно вирішити її.

     Програма розроблена для учнів незалежно від рівня їх розвитку. В программі існує принцип «Мінімакса», тобто вчитель дає максимальні знання, а учні вбирають мінімум (стандарт, який має засвоїти дитина). Але є діти більш обдаровані які можуть засвоїти і більше.

     «Ростківці» значно випереджують звичайних дітей за показниками невербального інтелекта – говорив шкільний психолог.
Основний плюс програми «Росток» у тому, що вчитися нестандартно мислити і відходити від стандартів.
На сьогоднішній день в Києві за програмою «Росток» працюють більше ніж 20 шкіл, а по Україні більш ніж 200, а ми у нашому місті і районі найперші.

      Детальну інформацію можна отримати, звернувшись до відділу виховної роботи та захисту прав дитини Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України за телефоном (044) 425-04-41.


«За» і «проти» навчання в «Ростку»

      Основний плюс програми «Росток» у тому, що дитина навчається нестандартно мислити і відходить від стереотипів. «Якщо людина виглядає як бомж і пахне як бомж, значить, він і є бомж, вважає більшість із нас. Але це може виявитися і людина, просто потрапив у біду, і ексцентричний мільйонер, - каже Олена Смирнова. - У дітей з «Паростки» алгоритми розв'язання математичних задач екстраполюються на вирішення будь-яких інших завдань і питань. Відсутність стандартів переноситься і на повсякденне життя. У підсумку, з них виростають цікаві люди, які, володіючи потужним логічним мисленням, починає прораховувати будь-які життєві ситуації ».


Застереження:

• За системою «Росток» не рекомендують займатися дітям з хронічними захворюваннями. Така дитина може бути дуже розумним, мати величезний творчий потенціал, але в силу того, що він не дуже здоровий, навантаження для нього можуть виявитися надмірними. Звідси - швидка стомлюваність, зниження уваги і як результат - відставання по програмі. Тому його краще віддати, скажімо, в школу мистецтв.
• Буває, що дитина психофізіологічно не готова не тільки до спеціальної програми, а й до школи взагалі. І цілком можливо, що шестирічка може за рівнем відповідати 4-літньому, а то і 8-річній дитині. І те, й інше - норма!
• Ще одна проблема (властива, втім, усім спецшкола) - завищені вимоги батьків до своєї дитини. Як правило, це батьки, які самі не реалізувалися повністю, а тепер вимагають від дитини неможливого, тим самим, створюючи для нього стресові ситуації.
• Перехід в «Росток» дитини з іншої школи вирішується індивідуально. У такого школяра повинен бути хороший розумовий і творчий потенціал, інакше перехід може стати для нього занадто сильним стресом. Втім, вчителі-практики кажуть, що розумна дитина адаптується в цій системі за місяць-другий і теж починає показувати хороші результати.


Принципи навчання

     Вишгородська спеціалізована школа “Сузір’я” вже другий рік бере участь у дослідно-експерементальній роботі регіонального рівня за темою “Апробоція навчальних планів, програм, навчально-методичної літератури (пудручників, посібників) Всеукраїнського науково-педагогічного процесу “Росток”. Програма призначена для навчання всіх дітей, незалежно від рівня їхнього розвитку. Рівнева диференціація класів в «Ростку» теж не бажана.

     У програмі використовується принцип «Мінімакс», сформульований Людмилою Петерсон. Тобто, вчитель повинен дати максимальні знання для даного віку, але питати по мінімуму. Як це розуміти? Є стандарт - мінімум для даного віку, якою може засвоїти дитина. Але є діти більш обдаровані, з розвиненим розумом, які в змозі засвоїти і більше. У навчальному процесі рівень подачі матеріалу учневі має бути вищим, ніж рівень відтворення матеріалу дитиною. Інакше кажучи, дітям пропонується багато і різного, а кожен засвоює стільки, скільки сьогодні він може, а саме те, що йому більш приємно і цікаво. Відповідно потрібно підходити і до перевірки знань. У кожної дитини є своя «планка», і вчитель повинен ставити, припустимо, «10» одній дитині - за виконання більш простих завдань, а іншому - за більш складний рівень роботи. «Ростковці» колосально випереджають звичайних дітей за показниками невербального інтелекту, а кількість дітей в «Ростку», у яких цей показник набагато вище вікової норми, в деяких класах «зашкалює» за 90% ». - Завдання, які вирішує 6-класник, учень за звичайною програмою, доступні учню 4-го класу з «Ростка». Але я намагаюся вводити в тести не тільки складні, але і достатньо дивні завдання, і дуже цікаво спостерігати, як реагують на них діти. Скажімо, в тестах для старшокласників попадається завдання: «напиши ряд трійок». Діти зі звичайних класів у розгубленості: «Що за дурість?» А «ростковци» спокійно пишуть цей ряд трійок. Ці діти не лякаються складних завдань, не кажуть: «Я цього не зможу», а відразу замислюються: «Як це можна зробити?»

      Набираючи дітей в «Росток», ні в якому разі не можна ділити їх на «розумних» і «дурних».

     Основний плюс програми «Росток» в тому, що дитина вчиться міркувати і мислити нестандартно і відходить від стереотипів. Алгоритми розвязування математичних задач переходять на рішення будь-яких інших задач і питань. Відсутність стандартів переноситься і у повсякденне життя. І як результат, з них виростають цікаві люди, які мають потужне логічне мислення, вміють прораховувати будь-які життєві ситуації.


Правила передруку

Система Orphus